Våre tjenester

Fysioterapi

Fysioterapeuter er autorisert helsepersonell og deres kunnskapsfelt er kropp, bevegelse og funksjon. De kan v√¶re med p√• √• optimalisere bevegelsesfunksjon og livskvalitet innenfor b√•de helsefremmede, forebyggende, behandlede og rehabiliterende virksomhet. De har bred kunnskap om bevegelsessystemets oppbygning og funksjon hos frisk og syk, og om hvordan fysiske, psykiske og sosiale faktorer bidrar til helse og sykdom. V√•re fysioterapeuter kan behandle individuelt eller i grupper. Ved et f√łrstegangsbes√łk blir det lagt av 45 min til grundig unders√łkelse og diagnostisering, for √• finne frem til en helhetlig og hensiktsmessig behandlings plan. Deretter vil det v√¶re p√•f√łlgende behandlingstimer p√• 30 min hvor fysioterapeuten har en-til-en behandling med pasienten. Hos v√•re fysioterapeuter er det kort ventetid. Du trenger ikke henvisning fra fastlege for √• opps√łke v√•re fysioterapeuter. Siden dette er en privat tverrfaglig klinikk har ikke v√•re fysioterapeuter statlig driftstilskudd. Vi er derimot knyttet opp mot de fleste forsikringsselskaper og blir dekket gjennom flere helseforsikringer. Fysioterapeutene behandler: ‚ÄĘ Idrettsskader ‚ÄĘ Forstuvninger ‚ÄĘ Belastningslidelser ‚ÄĘ Postoperativ behandling ‚ÄĘ Ryggsmerter ‚ÄĘ Senebetennelser ‚ÄĘ Muskelfestebetennelser ‚ÄĘ Bekkenplager ‚ÄĘ Isjias ‚ÄĘ Hoftesmerter ‚ÄĘ Knesmerter ‚ÄĘ Fot/ankel/h√•ndleddsmerter ‚ÄĘ Hodepine Ulike behandlingsmetoder v√•r fysioterapeuter bruker ‚ÄĘ Triggerpunktsbehandling og dry needling (n√•ler i triggerpunkt) ‚ÄĘ Bl√łtvevsbehandling med massasje og t√łyninger ‚ÄĘ Mobiliserende teknikker ‚ÄĘ Slyngetrening/redcord ‚ÄĘ Bruk av kinesiotape og sportsteip ‚ÄĘ Oppsett av treningsprogram for spesifikke plager eller for generelt bedre fysisk form ‚ÄĘ Avspenning og stressmestring gjennom pusteteknikker og bevisstgj√łring ‚ÄĘ S√•letilpasning f.eks ved fot, ankel og kneplager ‚ÄĘ Gruppetrening for personer med artrose (v√•re fysioterapeuter er autoriserte AktivA terapeuter)

Kiropraktor

En kiropraktor er¬†offentlig godkjent (autorisert)¬†helsepersonell med selvstendig diagnose- og behandleransvar. Kiropraktorer fungerer som prim√¶rkontakter i f√łrstelinjetjenesten med spesialkompetanse p√• muskel- og skjelettlidelser. Som pasient kan du komme direkte til kiropraktor uten legehenvisning, og man kan forvente √• f√• time raskt. Autoriserte kiropraktorer har en¬†5 √•rs universitetsutdannelse¬†fra godkjente l√¶resteder og¬†1 √•r turnus¬†i Norge. Alle som er utdannet kiropraktorer har v√¶rt utenfor Norges landegrense da denne utdanningen ikke finnes i Norge enda. Det er en raskt voksende profesjongruppe med n√• ca. 900 praktiserende kiropraktorer i Norge. De har¬†sykemeldingrett¬†(opptil 12 uker) og¬†rekvisisjons-/henvisningsrett¬†til legespesialist, og bildediagnostikk unders√łkelser som r√łntgen, MR og CT. Behandlingen er kunnskapsbasert og inkluderer manuelle grep og teknikker, fysiske og kognitive √łvelser, samt informasjon og veiledning.¬†Med andre er ikke kiropraktikk bare justering/manipulasjon som mange tror. Vi er¬†spesialister p√• rygg og nakke, men behandler resten av muskel- og skjelettsystemet ogs√•.¬†Problemstillinger som mange opps√łker kiropraktor for:

• Akutte eller vedvarende korsrygg- eller brystryggsmerter
  • Isjias og skiveproblematikk, f.eks: prolaps, slitasje osv.
  • Akutte eller vedvarende nakkesmerter
  • Hodepine
  • Kjevesmerter, klikkende og/eller begrenset gap
  • Skuldersmerter
  • Svimmelhet
  • Akutte eller vedvarende idrettsskader
  • Smerter/nedsatt funksjon i ekstremiteter som albue, kn√¶r osv.
  • Spedbarnskolikk, problemer med amming, mm.

P√• Klinikk Selsaas jobber kiropraktorene tett med de andre helseprofesjonene p√• klinikken. Ved behov blir det iverksatt et tverrfaglig behandlingsforl√łp mellom de aktuelle profesjonene for √• f√• pasienten raskest mulig tilbake til √łnsket tilstand.

Alle kiropraktorene hos oss er medlem av Norsk Kiropraktorforening (NKF).

Muskelterapi og massasje

Muskelterapi og massasje er behandlingsteknikker med lange tradisjoner. En muskelterapeut sin viktigste oppgave er √•¬†l√łse opp spenninger¬†i muskulaturen. Spenningene kan oppst√• p√• grunn av d√•rlig arbeidsstilling eller overanstrengelse, men kan ogs√• ha mer f√łlelsesmessige √•rsaker som stress, sinne, og angst. Slike spenninger setter seg i kroppen og kan gi smerter i f.eks. rygg, skuldre, nakke, hofter og kn√¶r.¬†Ulike former for massasje¬†fra en muskelterapeut er en av de viktigste behandlingsmetodene mot muskelspenninger og har stor betydning for velv√¶re for kropp og sjel. Regelmessig muskelterapi av en muskelterapeut f√łrer dessuten til √łkt lymfesirkulasjon, senket blodtrykk, h√łyere stresstoleranse, h√łyere smertetoleranse, bedre kontakt med muskulatur og forbedret koordinasjon. P√•¬†Klinikk Selsaas¬†har¬† en muskelterapeut et¬†n√¶rt samarbeide med √łvrige terapeuter¬†ved klinikken,¬†og jobber s√¶rlig tett med¬†kiropraktorene.

Treningsveiledning

En personlig trener tilpasser treningen til hver enkelt, hvor man får et skreddersydd opplegg etter hva som er målsettingen. Både nybegynnere og viderekomne kan benytte seg av en personlig trener. En personlig trener kan hjelpe deg med:

• √Ö komme i gang med trening
  • Opptrening / rehabilitering
  • Vektnedgang / Overvekt
  • Livsstilsendring
  • √Ö g√• opp i vekt
  • √Ö f√• √łkt styrke, en bedre utholdenhet, balanse og koordinasjon
  • Veilede i forhold til riktig teknikk / intensitet
  • √Ö presse deg til √• yte litt ekstra

Funksjonell vurdering

For √• kunne skreddersy et individuelt treningsprogram utf√łres det en funksjonell vurdering i forkant. Det legges vekt p√• stabilisering av ryggs√łylen og bekkenet, samt aktivering av kjernemuskulatur. Stabilitet rundt skulderleddet, nakken, hofter, kn√¶r og ankler er ogs√• noe som testes. Testresultatene ligger til grunn for valg av trenings√łvelser og treningsniv√•/intensitet. Det anbefales at eventuelle ¬ęvondter¬Ľ/skader unders√łkes av fysioterapeut eller kiropraktor f√łr det settes i gang med trening.¬†Gruppetrening¬†√Ö trene sammen med andre kan virke ekstra motiverende. Du vil f√• god veiledning under treningen, og personlig treneren vil s√łrge for variasjon, mestring og √łkt treningsglede.

• Seniortrening: En effektiv og morsom trening som passer for alle over 60 √•r. Det legges vekt p√• balanse, stabilitet og funksjonelle √łvelser.
  • Sirkeltrening¬†En effektiv treningsform hvor vi kombinerer flere √łvelser i en bestemt rekkef√łlge. Her er det fokus p√• b√•de styrketrening, fettforbrenning og √łkning av utholdenhet. NB! Passer for alle.

Trykkb√łlgebehandling

Her p√• klinikken behandler vi ogs√• med trykkb√łlgebehandling. Trykkb√łlgebehandling, eller rESWT som det kalles p√• fagspr√•ket, er et effektivt alternativ for pasienter med kroniske lidelser, der man unng√•r bruk av kirurgiske inngrep, kortison spr√łyter eller bruk av medikamenter. Behandlingen er derfor uten bivirkninger. En kronisk lidelse er en skade som kroppens naturlige helingsmekanismer har sluttet √• behandle selv. De h√łyfrekvente trykkb√łlgeslagene trenger ned og inn i det skadede vevet, og kroppen reagerer p√• dette med √• √łke blodsirkulasjonen og stoffskiftet rundt skadeomr√•det. Dette stimulerer kroppens egen evne til √• reparere seg selv. Det er vanlig √• oppleve umiddelbar smertelindring og dermed bedret bevegelse.¬†Trykkb√łlgebehandling retter seg mot f√łlgende kjente diagnoser/lidelser:

• Musearm
  • Tennisalbue
  • Golfalbue
  • Kalkskulder
  • Hoftesmerter
  • Runners knee ‚Äď vondt over kneet
  • Jumpers knee ‚Äď vondt under kneet
  • Smerter i Akilles sene
  • Belastningsskader under foten/h√¶l spore
  • Skulderplager som kalkskulder

Ultralyd unders√łkelse

Informasjon om ultralyd unders√łkelse¬†Ved hjelp av ultralyd s√• kan kiropraktoren se inn mot dine knokler og ledd det vil si leddb√•nd, sener, bindevev, slimposer og muskelvev. Sammenlikningsbilder av frisk side hjelper kiropraktoren med √• bed√łmme om de funnene som gj√łres p√• bildene er relevant for dine plager. F√łr en skanning med ultralydapparatet gjennomf√łres, tar kiropraktoren opp en grundig sykehistorie og gj√łr en relevant klinisk unders√łkelse. Basert p√• de funnene som gj√łres vil kiropraktoren s√łke √• bekrefte eller avkrefte sine vurderinger ved hjelp av bildene ultralydskanneren kan produsere.¬†Hva kan man se p√• ultralydbildene?¬†Det er en rekke patologiske tilstander en erfaren kliniker kan se p√• ultralydbilder. De vanligste tilstandene man ser etter er skader p√• muskel og bindevev, innvekst av blodkar og nerver i senevev som kan indikere inflammasjon, deponering av kalk i muskel- og senevev og forst√łrrede slimposer. Det er ogs√• vanlig √• se etter v√¶skedannelser som kan indikere skadet vev.¬†Hva er en dynamisk unders√łkelse?¬†En dynamisk unders√łkelse er en unders√łkelsen som gjennomf√łres med bevegelse. Ultralydskanneren er det eneste verkt√łyet som kan gi bilder av pasientens “innside” under bevegelse. Dette gir unders√łkelsen en rekke fordeler, da det ikke er all patologi(skader) som vil synes p√• et bilde tatt n√•r pasienten ligger stille. Bilder tatt under bevegelse gir ogs√• fysioterapeuten muligheten til √• vurdere leddbevegelse og aktivisering av de forskjellige musklene.¬†Ultralyd unders√łkelse + trykkb√łlge = sant¬†For at behandlingsresultatet med trykkb√łlger skal bli best mulig s√• er det viktig at mest mulig av den energien trykkb√łlgene genererer treffer rett omr√•de. Med ultralydbilder av skaden, s√• kan kiropraktoren eller fysioterapeuten bedre avgj√łre hvor man skal fokusere behandlingen. Dette gir langt bedre resultater enn n√•r trykkb√łlgene rettes mot “vanlige” skadesteder eller etter kun smerteprovokasjon.¬†Ultralyd kan m√•le effekten av behandlingen.¬†Med ultralyd s√• kan kiropraktoren gi deg et objektivt m√•l p√• din fremgang i rehabiliteringen. Man tar normalt sett bilder under en av de f√łrste konsultasjonene, og har p√• den m√•ten er godt utgangspunkt √• vurdere vevets forandring mot slutten av behandlingsserien. Et eksempel p√• dette kan v√¶re at man m√•ler tykkelsen p√• Akilles-senen inn mot h√¶lbeinet. En hoven og skadet sene vil v√¶re tykkere p√• ultralydbildene og ha en m√łrkere farge enn frisk side grunnet v√¶skeansamling i vevet.¬†Er ultralydb√łlgene skadelige?¬†Ultralydteknikken som benyttes p√• Klinikk Selsaas er akkurat den samme som benyttes hos legen n√•r man er gravid. Den er derfor helt uskadelig og uten bivirkninger. I motsetning til r√łntgen og CT hvor det benyttes str√•ling, s√• benytter ultralyd apparatet seg av lydb√łlger som reflekteres tilbake til maskinen n√•r de treffer forskjellige typer vev under huden din. En avansert datamaskin tolker disse lydb√łlgene og tegner et bilde p√• skjermen som viser hva som kan ses under proben som holdes mot huden.¬†Ultralyd vs MR/CT/R√łntgen¬†Ultralydskanneren kan ikke se igjennom skjelettet ditt, og kan derfor ikke benyttes til √• vurdere tilstander inne i leddene. Til dette m√• man enten benytte MR (magnetr√łntgen), CT eller r√łntgen. Disse tre bildediagnostikkvekt√łyene har forskjellige kvaliteter som gj√łr dem mer eller mindre egnet til ta bilder av v√•re ledd. Ultralyd kan derfor ikke benyttes til √• se etter f eks prolaps i ryggen eller skader p√• kneets korsb√•nd. Med en ultralydscanner s√• f√•r man en billig, dynamisk unders√łkelse av de strukturene som p√•virker v√•re ledd, og som st√•r for de aller fleste smerteproblemene vi opplever i i jobb, i hverdagen og i idrett. Dette kan vi vurdere hos Klinikk Selsaas og du kan bli henvist til videre unders√łkelser hvis det er n√łdvendig.

med fokus på livskvalitet