Kiropraktor

En kiropraktor er offentlig godkjent (autorisert) helsepersonell med selvstendig diagnose- og behandleransvar. Kiropraktorer fungerer som primærkontakter i førstelinjetjenesten med spesialkompetanse på muskel- og skjelettlidelser. Som pasient kan du komme direkte til kiropraktor uten legehenvisning, og man kan forvente å få time raskt.

Autoriserte kiropraktorer har en 5 års universitetsutdannelse fra godkjente læresteder og 1 år turnus i Norge. Alle som er utdannet kiropraktorer har vært utenfor Norges landegrense da denne utdanningen ikke finnes i Norge enda. Det er en raskt voksende profesjongruppe med nå ca. 900 praktiserende kiropraktorer i Norge. De har sykemeldingrett (opptil 12 uker) og rekvisisjons-/henvisningsrett til legespesialist, og bildediagnostikk undersøkelser som røntgen, MR og CT.

Behandlingen er kunnskapsbasert og inkluderer manuelle grep og teknikker, fysiske og kognitive øvelser, samt informasjon og veiledning. Med andre er ikke kiropraktikk bare justering/manipulasjon som mange tror. Vi er spesialister på rygg og nakke, men behandler resten av muskel- og skjelettsystemet også.

Problemstillinger som mange oppsøker kiropraktor for:

• Akutte eller vedvarende korsrygg- eller brystryggsmerter
  • Isjias og skiveproblematikk, f.eks: prolaps, slitasje osv.
  • Akutte eller vedvarende nakkesmerter
  • Hodepine
  • Kjevesmerter, klikkende og/eller begrenset gap
  • Skuldersmerter
  • Svimmelhet
  • Akutte eller vedvarende idrettsskader
  • Smerter/nedsatt funksjon i ekstremiteter som albue, knær osv.
  • Spedbarnskolikk, problemer med amming, mm.

På Klinikk Selsaas jobber kiropraktorene tett med de andre helseprofesjonene på klinikken. Ved behov blir det iverksatt et tverrfaglig behandlingsforløp mellom de aktuelle profesjonene for å få pasienten raskest mulig tilbake til ønsket tilstand.

Alle kiropraktorene hos oss er medlem av Norsk Kiropraktorforening (NKF).