Kiropraktor

En kiropraktor er en offentlig godkjent (autorisert) helsepersonell med selvstendig diagnose- og behandleransvar. Kiropraktorer fungerer som primærkontakter i førstelinjetjenesten med spesialkompetanse på muskel- og skjelettlidelser. Som pasient kan du komme direkte til kiropraktor uten legehenvisning, og bli fulgt opp med utredning, behandling og forebygging av dine muskel- og skjelettplager.

Autoriserte kiropraktorer har 5 års universitetsutdannelse fra godkjente læresteder + 1 år turnus Norge.

Kiropraktoren har sykemeldingsrett og rekvisisjons/henvisningsrett til legespesialist, fysioterapeut eller bilde rdiagnostisk undersøkelse som røntgen, MR og CT.

Behandlingen er kunnskapsbasert og inkluderer ulike manuelle grep og teknikker, fysiske og kognitive øvelser, samt informasjon og veiledning. Så, med andre ord, ikke bare kiropraktisk justering/manipulasjon som mange tror.

Dette er problemstillinger som mange oppsøker kiropraktor for:

• Akutte eller vedvarende korsryggs- eller brystryggsmerter
  • Isjias og skiveproblematikk
  • Akutte eller vedvarende nakkesmerter
  • Hodepine
  • Kjevesmerter, klikkende og/eller begrenset gap
  • Skuldersmerter
  • Svimmelhet
  • Akutte eller vedvarende idrettsskader
  • Smerter/nedsatt funksjon i ekstremiteter:

f. eks albue, håndledd, hofter, kne, ankel og fot

• Spedbarnskolikk, problemer ved amming, mm

På klinikk Selsaas jobber  kiropraktorene tett med de andre helseprofesjonene på klinikken. Ved behov blir det iverksatt et tverrfaglig behandlingsforløp mellom de aktuelle profesjonene for å få pasienten raskest mulig tilbake til ønsket tilstand.

• Vi er alle medlem av Norsk Kiropraktor Forening